جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018 February 23
اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
کد مطلب: 2465 تاريخ : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷ نسخه چاپي ارسال به دوستان

جلسه سوم سخنرانی محرم ۱۴۳۸، ۱۴ مهرماه ۱۳۹۵ / صوت کامل + متن خلاصه

با سلام

جلسه سوم سخنرانی محرم ۱۴۳۸ که در تاریخ ۱۴ مهرماه ایراد شده است را می توانید از اینجا دریافت نمایید.

در ضمن متن خلاصه این جلسه بدین شرح است:

شب قبل بیان شد که هندسه اسلام در ۳ مسئله خداوند، انسان و ابدیت نشان می دهد. امشب سعی می شود ابعاد مسئله اول یعنی خداوند تا حدی باز شود.

خداوند با شکوه ترین مسئله است و بدون درک آن، تمامیت اسلام درک نخواهد شد. درک از خداوند در شناخت حقیقت اسلام تأثیر بسزایی دارد.

خداوند یک حقیقت قابل تصور نیست. در حقیقت، روان و درون انسان به خداوند «توجه» می کند نه این که «تصور» از او داشته باشد.

هر چه عمق تفکر بیشتر باشد، خداوند قوی ترین، زیباترین، برترین و …. است، ولی نمی تواند به تصور آید. حتی برای یاد او بودن، تصور را باید در  درون نفی کرد.

توجه در همه سطوح است ولی تصور نه.

خداوند متعال می فرماید: هو معکم اینما کنتم، هر کجا باشید خداوند با شماست.

در روایات آمده است، خداودن را به تصور خود در نیاورید. هر چه در تصور شما باشد او خدا نیست. در حقیقت زمانی که از حدود رها بشوید می توانید خدا را بفهمید و تصور یک چیز منوط به محدود کردن او در ذهن شماست. این از لطائف مباحث توحیدی است. در حالی که نفس به جای توجه به خدا متوجه تصور اوست.

تفاوت لشکر سید الشهدا با لشکر مقابل نیز در همین بود. یکی با تمام وجود متوجه خدا بود، دیگری به دنبال تصور خود از خدا می گشت.

خدایی که قرآن معنا می کند، قابل تصور نیست.

ناب ترین توحیدها در آثار عرفا محصول همین توجه به خداوند است.

تن انسان تحمل تصور خداوند از عرش به فرش را ندارد. بر همین مبنا مولانا نیز شعری دارد که همین مطلب را بیان می کند که امروزه نیز در علم روانشناسی به بیان دیگر گفته می شود که آوردن ناخودآگاه به خودآگاه می تواند به تن انسان آسیب برساند.

بزرگترین اشتباه بشر این است که فکر می کند وقتی فهمیدند که خدایی هست، دگر راه پیدا کرده اند به معارف و نیازی به توجه به خدا نیست. قران و انبیاء آمده اند همین مسئله را اصلاح کنند.

حسین بن علی علیه السلام رفت که آن توحید متعالی که اسلام معرفی کرده است بماند.

  • تبلیغات

    agha agha agha