یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 19
اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
کد مطلب: 2467 تاريخ : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹ نسخه چاپي ارسال به دوستان

جلسه چهارم سخنرانی محرم ۱۴۳۸، ۱۶ مهرماه ۱۳۹۵ / صوت کامل + متن خلاصه

با سلام

صوت جلسه چهارم سخنرانی محرم ۱۴۳۸ که در تاریخ ۱۶ مهرماه ایراد شده است را می توانید از اینجا دریافت کنید.

در ضمن متن خلاصه این جلسه بدین شرح است:

در اول جلسه، حاج آقا مکارم با مروری بر مطالب جلسات قبل، بیان کردند که در این ده شب قرار است به این سوال پاسخ دهیم که امام حسین برای کدام اسلام جان خود را فدا کردند.

عظمت کار سید الشهدا با گذشت زمان مشخص می شود، زیرا حرکت امام حسین مانند نوری فروزان در طول تاریخ می درخشد و هر امتی متناسب با ظرفیت خود از آن استفاده می برد.

دشمن با انواع ترفندها سعی کرد این نور فروزان را خاموش کند. ولی موفق نشد. با این وجود اگر ما آگاهی لازم را نسبت به حرکت امام حسین پیدا نکنیم، استفاده لازم را نمی توانیم از این منبع پر نور ببریم.

دشمن سعی کرد با بیان این سوال که حسین بن علی علیه السلام برای کدام اسلام رفت، تردید را در اذهان مسلمین ایجاد کند. همین سوال باعث شد که بیشترین وقت ما در سطح رویین این حرکت صرف بشود که قطعا این حرکت فقط این سطح رویین نیست.

البته لازم است این نکته نیز ذکر شود که پیامبر اکرم فرمودند، اختلاف بین امت من رحمت است، و اشکال ما به اختلافات نیست. بلکه این تردیدها که دشمن ایجاد کرده است، اختلاف بر سر اصول است. و اصول متفاوت منجر به اسلامهای متفاوت می شود.

دشمن ما را وارد دعواها کرده است، در حالی که این قیام برای روشن کردن مسیر و دیدن «افق ها» انجام شده است.

دشمن تفکر تکفیری را در اهل سنت ایجاد کرد، در شیعه هم افکاری همچون کافر بودن اهل سنت و …. را در تقابل با آن تقویت می کند.

برای این که این افقها را بتوانیم درک کنیم، باید چیزی که امام حسین برای آن شهید شدند یعنی اسلام را بشناسیم. همان طور که گفته شد، هندسه اسلام سه اصل دارد که اصلی ترین آن خداوند است. بنابراین در این جلسه مطالبی در رابطه با خداوند بیان می شود.

اساسی ترین بخش هندسه اسلام توحید است یعنی باور به خداوند و عشق ورزی به این حقیقت. نگاه اسلام به توحید نگاهی است که انسان را رشد می دهد. هرچه نگاه انسان به توحید فراگیرتر باشد، قرب به پروردگار آسان می شود.

از شکوه های عالم خلقت تداخل قدرتهای موجود است. البته قدرت همه موجودات تعدیل شده است. زیرا قدرت عطا شده به موجودات از طرف خداوند تعریف شده است. تنها موجودی که قدرتش قابل تعدیل نیست، انسان است. زیرا انسان یک موجود پیچیده و چند بعدی است. این موجود نه حدود دارد و نه سیری پذیر است.

خدایی که در قران از عظمتش نام برده می شود، ایمان و محبت و عشق ورزی به او برای این است که تمام قدرتهای شما را تعریف و تعدیل کند. امام حسین علیه السلام با تمام وجود برای حفظ این اسلام که این خدا را معرفی می کند، جانش را فدا می کند. پس گریه بر امام حسین یکی از ابعادش این است که این تعدیل را در وجود انسان ایجاد کند.

حال چگونه ممکن است، کسی بر حضرت رقیه سلام الله علیها گریه کند، و در جامعه از سیلی خوردن مظلومی دلش به درد نیاید؟!

یکی از نشانه های ایمان شما به خداوند این است که آیا خدایی که به او اعتقاد داری، توانسته است قدرت های درونی تو را تعدیل کند؟! در سر دو راهی خدا را انتخاب می کنی؟! عمر سعد هم نماز جماعت می خواند.

این تعبیر خشیت که خداوند به عالمان نسبت می دهد همین است، یعنی عالمان قدرتشان تعدیل شده است.

شما در حرکت امام حسین علیه السلام نگاه کنید، هر چه می شود امام حسین از تعادل خارج نمی شود. امام حسین این مسئله را در دعای عرفه نیز بیان می کند. می گویند: کسی که تو را دارد چه از دست داده؟ و کسی که تو را ندارد، چه به دست آورده است؟

در حقیقت، گریه برای حضرت مزه خداوند می دهد.

  • تبلیغات

    agha agha agha