یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017 November 19
اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِى الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ
کد مطلب: 2471 تاريخ : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ نسخه چاپي ارسال به دوستان

جلسه ششم سخنرانی محرم ۱۴۳۸، ۱۸ مهرماه ۱۳۹۵ / صوت کامل + متن خلاصه

با سلام

صوت جلسه ششم سخنرانی محرم ۱۴۳۸ که در تاریخ ۱۸ مهرماه ایراد شده است را می توانید از اینجا دریافت نمایید.

در ضمن خلاصه جلسه بدین شرح است:

امشب قرار است، ذیل اصل دوم هندسه اسلام یعنی انسان صحبت کنیم.

گفته شد، خداوند درون من انسان را چنان بزرگ آفریده است که وجود پر عظمت حق در او متجلی شده و جا می گیرد.

این روح پر تلاطم انسان با جلوه خداوندی و حضور حق در جان و روحش انسانی خواهد شد که معشوق حق است.

اگر تجلی وجود حق در انسان وجود نداشت، قبض و بسط هایی که بر انسان سنگینی می کند، تلاطم های حیات و امید و نا امیدی هایی که در زندگی رخ می دهد، از انسان چیزی باقی نمی گذاشت. به همین منظور است که قرآن می فرماید که یاد خدا آرام می کند.

بزرگترین بنیان در وجود انسان که ان را از بقیه موجودات متفاوت می کند و اصل دوم هندسه اسلام قرار داده است، عقل اوست.

آمدن تمام انبیاء و کتب آسمانی فقط برای انسان است. انسانی که داری عقل است.

حقیقت عقل مقدس ترین واژه برای بشر است. اگر حقیقت پروردگار در این عقل متجلی نشود، چیزهای دیگری در انسان جلوه پیدا می کند. بر این مبنا، به عقل های دنیا گرا که نگاه می کنی، نمی تواننند کربلا را درک کنند. می گویند، چرا رفت؟ چرا خانواده اش را برد؟ چرا و چرا؟!

اگر عقل و پرسشگری های انسان نبود، نزول قرآن بی معنا بود.

خدا در این عقل جلوه می کند و دین پاسخی برای پرسش گری های عقل برای یافتن راه است.

خداوند می فرماید کسی که از عقل بهره نمی برد، منتظر پلیدی باشد.

در حدیث فرمود: خداوند دو حجت برای انسان آفرید. حجت ظاهری و محسوس که همان پیامبران، ائمه هستند، و حجت درونی که همانا عقل شماست.

همان طور که حجت شرعی مستحب و واجب و مکروه و مباح را برای شما مشخص می کند، اگر با عقل مسئله ای فهم شود، باید مانند آنجایی که نماز واجب شده است، مل به حکم عقل نیز انجام شود. اگر نبی مطلبی را گفته است و برای شما حجت است، عقل نیز مطالبی که برای شما بیان می کند، به همان میزان برای شما حجت است.

در حقیقت اسلام همه چیز را لازم نیست که گفته باشد. انبیاء معلم هستند. آمدند یاد دهند که خودت راه بیافتی. چرا قران می فرماید که اکراهی نیست؟! عقل اینچنین حجتی است در مسائل مختلف تجربی، فلسفی، عرفانی و …

یک حکم عقلی چنین جایگاهی دارد. اگر عقل موقتاً اشتباهی هم بکند، پیش خدا مأجور است.

به امام صادق علیه السلام فرمودند که مردم درباره شما اختلاف دارند، حجت در برابر این حرفها چیست؟ فرمودند: عقل.

اگر عبادتی (فردی) در اسلام برای شما فرض شده است، برای بارور شدن عقل انسان از طریق انس با خداست.

شریعت الهی منطبق بر این عقل نازل شده است.

حجت بودن نبی را باید با عقل فهمید. حال خود عقل را باید با چه چیزی صحت سنجی کرد؟ خود عقل دلیل خودش است.

اباعبد الله در کربلا در سخنرانی شان فرمودند که حرفهای من گوش کنید اگر عقلانی نیست من برای کشته شدن آماده هستم.

ارزش انسان به همین است، در قیامت هم به اندازه عقلتان محشور می شوید.

شما از بین نمی روید و ابدیت دارید، حواستان باشد چه کسب می کنید.

اوج تعالی انسان در قرار گرفتنش در این هندسه اسلام است.

توحیدی که انبیاء مطرح کرده اند و قران فرموده است در جامعه سکولار جایی ندارد. اسلامیک ه با استکبار دست آشتی می دهد، اسلام نیست. سکولاریسم کفر جدید دنیای امروز است. اجتماع بشری که برای وحدت احترام قائل نباشند، اسلام آمریکایی است.

دشمن می خواهد ما از شعاد هیهات من الذله دست بر داریم، و الا گریه کردن و عزاداری کردن از دید آنها مشکلی ندارد. در حالی که سیدالشهدا یعنی «مرگ بر همه مستکبران و آدم کشان»

  • تبلیغات

    agha agha agha